from Gimv (EBR:GIMB)

Brouwerij Martens neemt United Dutch Breweries over met het oog op verdere gezamenlijke globale expansie

Persbericht

Gebaseerd op een gedeelde visie op brouwmeesterschap, innovatie en duurzaamheid, neemt het Belgische familiebedrijf Brouwerij Martens het Nederlandse United Dutch Breweries over van Gimv en het management. De hoge mate van complementariteit moet beide bedrijven in staat stellen om elkaars

toekomstig groeipotentieel te versterken.

Met een brouwgeschiedenis die teruggaat tot 1538, was United Dutch Breweries (UDB) een van de eerste bedrijven die iconische Nederlandse bieren tot over de hele wereld exporteerde. In nauwe samenwerking met zijn partners heeft UDB inmiddels een aantrekkelijke portfolio van betaalbare premium biermerken uitgebouwd die worden verscheept naar alle uithoeken van de wereld, met een aanwezigheid in meer dan 100 markten wereldwijd.

Sinds de investering door Gimv Consumer in 2015 is UDB geëvolueerd van een overwegend handels- en volume gericht bedrijf naar een meer gefocuste, innovatieve en groeigerichte onderneming. In 2023 lanceerde UDB met succes zijn ‘Easy Brewing System’ in West-Afrika, een innovatieve en duurzame manier om lokale biermarkten over de hele wereld te ontsluiten.

imageBrouwerij Martens, opgericht in 1758, is de grootste familiebrouwerij van België, gevestigd in Bocholt, Limburg. Het bedrijf maakt deel uit van de rijke brouwgeschiedenis van België en staat bekend om zijn vakmanschap en passie voor brouwen. Met een ‘state-of-the-art’ brouwerij op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie produceert en verkoopt Brouwerij Martens meer dan 4 miljoen hectoliter bier in meer dan 100 landen wereldwijd.

Koen Bouckaert, Managing Partner Consumer & Patrick Franken, Partner Consumer, verklaren gezamenlijk: “Aan de vooravond van een nieuwe groeifase weerspiegelt deze transactie de groeiambities van United Dutch Breweries.

Door gebruik te maken van de best-in-class productie- en supply chain capaciteiten van Brouwerij Martens kan UDB het volledige potentieel benutten van haar eigen merkenportfolio en unieke wereldwijde markttoegang waardoor nieuwe en aantrekkelijke groeimogelijkheden ontstaan voor de gecombineerde groep. Beide bedrijven zijn bovendien zeer complementair, waardoor de gecombineerde groep een unieke kans heeft om synergiën te ontsluiten en waarde te creëren voor alle stakeholders, en

dat maakt dit tot een perfecte match.

Tom Verhaegen, CEO United Dutch Breweries, verklaart: “De combinatie van UDB en Brouwerij Martens creëert enorm veel opportuniteiten voor al onze stakeholders, niet in het minst voor onze klanten en medewerkers.  We voegen immers de sterke commerciële, branding en route-to-market competenties van UDB toe aan de productie en supply chain competenties van Martens die zowel op vlak van kwaliteit als flexibiliteit en innovatiekracht ronduit uitmuntend zijn.  We kijken dan ook zowel met dankbaarheid terug op onze Gimv jaren als met heel veel goesting en trots uit naar

een mooie toekomst bij Brouwerij Martens.

Jan Martens, Bestuurder Brouwerij Martens en 8e generatie van de Martens familie, voegt toe: “Wij zien de samenwerking met UDB als een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van onze familie brouwerij. Na de vele investeringen in zeer vooruitstrevende en duurzame bier fabricatie en afvul capaciteit gaat onze aandacht en strategie verder uit naar een versterkte positie in de wereldmarkten voor

Gimv NV - Karel Oomsstraat 37, 2018 Antwerpen, België - T +32 3 290 21 00 - www.gimv.com                                                                                  1

Den Haag (NL) & Antwerpen (BE), 16 oktober 2024, 07:45 CET         Persbericht

winstgevende en sterke biermerken. UDB gaat onze ambities hier zeker meer dan aanvullen. De 9de generatie familie brouwers staat klaar om met al onze medewerkers in België en Nederland van deze nieuwe uitdaging een

succes verhaal te maken.”

Danny Dresselaerts, CEO Brouwerij Martens, voegt toe: “We zijn bijzonder trots dat we deze transactie samen met Gimv en UDB hebben kunnen realiseren en beschouwen de strategische samenwerking met UDB als een belangrijke mijlpaal in de verdere ontwikkeling en versterking van onze gezamenlijke wereldwijde business. Bovendien zal UDB, met sterke merken zoals Oranjeboom en Royal Dutch, en een breed internationaal verkoopnetwerk, onze groeiambities een bijzondere versnelling geven. De complementariteit tussen beide bedrijven biedt bovendien unieke kansen om meer waarde te creëren en we kijken dan ook met enorm veel vertrouwen uit om deze ambities samen met het team van

UDB te realiseren.”

Deze transactie heeft geen significante impact op de intrinsieke waarde per aandeel per 30 juni 2024 die Gimv rapporteerde in de Trading Update van 3 september 2024. Er worden geen verdere financiële details bekendgemaakt.

Over Gimv

Gimv is een Europese investeringsmaatschappij, genoteerd op Euronext Brussel en lid van de Euronext BEL ESG Index, met meer dan 40 jaar ervaring in private equity en venture capital. Gimv heeft vandaag een portefeuille van meer dan 1,5 miljard EUR. De portefeuille is geïnvesteerd in ongeveer 60 portefeuillebedrijven die samen een omzet van 4,0 miljard EUR realiseren en meer dan 20 000 professionals tewerkstellen.

imageAls erkend marktleider in geselecteerde investeringsplatformen identificeert Gimv ondernemende en innoverende bedrijven met een groot groeipotentieel en begeleidt ze in hun transformatie tot marktleiders. De vijf investeringsplatformen zijn: Consumer, Healthcare, Life Sciences, Smart Industries en Sustainable Cities. Elk van deze platformen werkt met een ervaren team in de thuismarkten van Gimv (Benelux, Frankrijk en DACH) en kan rekenen op een uitgebreid internationaal netwerk van deskundigen.

Meer       informatie               over        Gimv       vindt       u              op www.gimv.com.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Koen Bouckaert, Managing Partner Consumer

T +32 3 290 21 31 – koen.bouckaert@gimv.com

Patrick Franken, Partner Consumer

T +31 70 3 618 625 – patrick.franken@gimv.com

Gimv NV - Karel Oomsstraat 37, 2018 Antwerpen, België - T +32 3 290 21 00 - www.gimv.com                                                                                  2

See all Gimv news