from TINC (EBR:TINC)

TINC breidt haar segment Digitale Infrastructuur uit met een investering van €24 miljoen in NGE Fibre, waarmee TINC haar eerste stap zet op de Franse markt

Antwerpen, 13 december 2023, 17:30 CET

TINC, de infrastructuurinvesteerder genoteerd op Euronext Brussel, neemt een minderheidsbelang in NGE Fibre, een Franse onderneming die belangen heeft in glasvezelnetwerkconcessies in Frankrijk. TINC investeert naast abrdn en NGE Concessions in het kapitaal van NGE Fibre. Het is de eerste investering van TINC in een Frans portefeuillebedrijf.

Supersnel internet in Noord-Frankrijk

NGE Fibre wordt gecontroleerd door NGE Concessions, een dochteronderneming van NGE, die een leiderspositie bekleedt in de Franse bouwsector en openbare werken.

De twee operationele glasvezelnetwerkconcessies van NGE Fibre bevinden zich in de regio Grand Est, dicht bij de grens met België. De concessies maken deel uit van het Franse investeringsprogramma “Plan Très Haut Débit”, gericht op de uitrol van supersnelle internettoegang in Franse regio's. De netwerken hebben samen een bereik van ongeveer 1,4 miljoen woningen. Ze worden geëxploiteerd als ‘neutrale en open netwerken’, wat betekent dat de infrastructuur verhuurd of geleased kan worden aan elke netwerkoperator die zijn netwerkcapaciteit wil opschalen. Deze markt wordt gekenmerkt door spelers met sterke marktposities.

Investering van € 24 miljoen

TINC investeert € 24 miljoen voor een minderheidsbelang. De investering wordt gefinancierd met beschikbare liquide middelen en zal onmiddellijk bijdragen aan het resultaat van TINC.

Volgens Arnoud de Ridder, Director Digitale Infrastructuur bij TINC, sluit de investering goed aan bij de lange termijn investeringshorizon van TINC. “TINC gaat steeds op zoek naar investeringen met voorspelbare kasstromen. Deze twee Franse operationele glasvezelnetwerkconcessies voldoen perfect aan dat criterium.” Arnoud de Ridder wijst ook op de geografische diversificatie van de portefeuille van TINC naar aanleiding van de investering in NGE Fibre. “TINC breidt niet alleen haar aanwezigheid binnen de digitale infrastructuur uit, na eerdere investeringen in de Nederlandse glasvezelnetwerken van GlasDraad en in negen Belgische colocatie-datacenters van Datacenter United.

Maar dit is nu ook de eerste investering van TINC in Frankrijk, waardoor ons geografisch werkgebied mooi uitgebreid wordt. We zijn dus zeer tevreden om samen met NGE Concessions en de internationale investeringsmaatschappij abrdn te investeren in NGE Fibre.”

“Het abrdn Concession Infrastructure team is verheugd om haar investering in NGE Fibre aan te kondigen, uitgewerkt als een partnerschap op lange termijn met NGE Concessions en TINC in Frankrijk. Na drie belangrijke investeringen in de glasvezelsector in Spanje sinds 2019, die 4 miljoen homes passed omvatten, brengt de investering in NGE Fibre, abrdn Concession Infrastructure op ongeveer 5,4 miljoen homes passed. Dit is opnieuw een belangrijke mijlpaal in het streven van abrdn om lokale gemeenschappen cruciale toegang te bieden tot betrouwbare supersnelle breedband.” Eloi Daniault, Concession Infrastructure, abrdn

"NGE bevestigt haar lange termijn engagement voor glasvezelinvesteringen met de versterking van haar aandeelhoudersbasis in de twee grootste netwerkprojecten op initiatief van de overheid in Frankrijk - Rosace en Losange. Met een bewezen staat van dienst van 1,4 miljoen geleverde aansluitingen laat NGE zien dat het in staat is om de financiering, exploitatie en uitrol van essentiële infrastructuur te integreren, dit samen met toonaangevende publieke en private spelers, om zo het duurzame ontwikkelingsbeleid van lokale overheden te ondersteunen." Thierry Bodard, voorzitter van NGE Concessies.

Over abrdn: www.abrdn.com

Over NGE Concessions

NGE Concessions, concessie dochteronderneming van de NGE-groep – de op drie na grootste bouw- en civieltechnische groep van Frankrijk – ontwikkelt en realiseert projecten die worden gefinancierd door NGE en haar dochterondernemingen, die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de instandhouding van infrastructuur. NGE Concessions ondersteunt de projecten van haar klanten door zich aan te passen aan nieuwe contractvormen: partnerschapscontracten, semi-overheidsbedrijven, concessies, delegaties van openbare diensten, enz. Sinds 2008 heeft NGE Concessions activa ter waarde van bijna €5 miljard gecreëerd en is het actief in concessies voor snelwegen, glasvezel en water, stedenbouw en vastgoedontwikkeling.

Manu Vandenbulcke, CEO TINC

T +32 3 290 21 73 – manu.vandenbulcke@tincinvest.com

Filip Audenaert, CFO TINC

T +32 3 290 21 73 – filip.audenaert@tincinvest.com

Over TINC

TINC is een beursgenoteerde investeringsmaatschappij die duurzame waarde wil creëren door te investeren in de infrastructuur voor de wereld van morgen. TINC participeert in bedrijven die actief zijn in het realiseren en uitbaten van infrastructuur en houdt een gediversifieerde portefeuille aan van participaties in focusgebieden zoals publieke infrastructuur, energie infrastructuur, digitale infrastructuur en selectief vastgoed en dit in België, Frankrijk, Ierland en Nederland.

Bezoek onze website voor meer informatie: www.tincinvest.com

See all TINC news