from TINC (EBR:TINC)

TINC investeert mee in het vooruitstrevende detentiecomplex Hortus Conclusus in Antwerpen (B)

Antwerpen 2 september 2024, 17:30 CET

TINC, de infrastructuurinvesteerder genoteerd op Euronext Brussel, treedt toe tot het consortium Hortus Conclusus van de bouwondernemingen Jan De Nul en EEG. Dit consortium voert een publiekprivate samenwerking uit volgens het DBFM-model (Design, Build, Finance, Maintain). Het project omvat het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van een vooruitstrevend detentiecomplex in Antwerpen (B), tegen betaling van beschikbaarheidsvergoedingen door de Federale Overheidsdienst Justitie en de aanbestedende overheid Regie der Gebouwen. Het project met een looptijd van 25 jaar heeft een waarde van circa € 200 miljoen. TINC zegt een investering toe van ongeveer € 13 miljoen.

Masterplan van de Belgische federale overheid

De bouw van deze nieuwe gevangenis maakt deel uit van het masterplan van de federale overheid voor detentie en internering onder humane omstandigheden. Het doel van dit plan is het bevorderen van een succesvolle herintegratie van gedetineerden. Het richt zich op de renovatie, uitbreiding en nieuwbouw van gevangenissen in België.

Project Hortus Conclusus stelt integratie centraal

De gevangenis komt op het voormalige bedrijventerrein Petroleum-Zuid, nu bekend als de ‘Blue Gate’ en zal het verouderde complex aan de Begijnenstraat vervangen. Het ontwerp voorziet in een arresthuis voor mensen in afwachting van hun proces, en bestaat uit afzonderlijke wooneenheden, die het gemeenschapsleven onder gedetineerden bevorderen en buitenactiviteiten stimuleren. In totaal kunnen er 440 gedetineerden gehuisvest worden, verspreidt over drie entiteiten: 330 mannen, 66 vrouwen en 44 personen in de gezondheidszorg of afdeling zorgbehoevenden. Het terrein beslaat ongeveer 7 hectare, waarvan meer dan de helft ingericht wordt als groene ruimte.

De nieuwe gevangenis is een duurzaam en toekomstgericht ontwerp, waarbij de naam ‘Hortus Conclusus’, letterlijk ‘omsloten binnentuin’, symbool staat voor een veilige en groene oase die een succesvolle herintegratie van gedetineerden centraal stelt.

De bouwwerkzaamheden zijn gestart in november 2023, verwacht wordt dat het vanaf 2026 effectief in gebruik wordt genomen.

TINC investeert € 13 miljoen

TINC zegt een investering van ongeveer € 13 miljoen toe aan dit project, goed voor een belang van 50%, naast de bouwpartners Jan de Nul en EEG. De eigenlijke investering zal plaatsvinden in 2027, één jaar na de ingebruikname.

Dit project past uitstekend binnen de visie van TINC, duurzaam investeren in bedrijven en projecten die bijdragen aan de infrastructuur van de wereld van morgen. Investeren in detentiefaciliteiten gericht op de succesvolle integratie is immers een vooruitstrevende aanpak die aanzienlijke maatschappelijke, economische en ethische voordelen kan opleveren. Deze visie delen wij met de overheid en onze partners. We kijken uit naar een vlotte samenwerking en een snelle ingebruikname van deze hoognodige nieuwe infrastructuur.” – Karoy Hornyák, Directeur Publieke Infrastructuur TINC.

“Met de toetreding van TINC tot het consortium brengen we een duurzame financiële investeerder aan boord die investeert in publieke infrastructuur voor de wereld van morgen. Met deze transactie bestendigen we tevens de jarenlange samenwerking tussen Jan De Nul en TINC voor de realisatie van diverse projecten.” Mathias Van de Vijver – Financial Manager Jan De Nul

“Ook voor EEG is dit een positief vervolg in deze lange termijn samenwerking met Jan De Nul, Regie der Gebouwen en Justitie. Met de toetreding van TINC als sterke financiële partner kunnen we ons verder concentreren op onze corebusiness, het ontzorgen van de klant door ontwerp, realisatie en onderhoud van een performante duurzame technische installatie.” – Karl Neyrinck – Gedelegeerd bestuurder EEG NV

Over TINC

TINC is een beursgenoteerde investeringsmaatschappij die duurzame waarde wil creëren door te investeren in de infrastructuur voor de wereld van morgen. TINC participeert in bedrijven die actief zijn in het realiseren en uitbaten van infrastructuur en houdt een gediversifieerde portefeuille aan van participaties in focusgebieden zoals publieke infrastructuur, energie infrastructuur, digitale infrastructuur en selectief vastgoed en dit in België, Frankrijk, Ierland en Nederland. Bezoek onze website voor meer informatie: www.tincinvest.com

Manu Vandenbulcke, CEO TINC

T +32 3 290 21 73 – manu.vandenbulcke@tincinvest.com

Filip Audenaert, CFO TINC

T +32 3 290 21 73 – filip.audenaert@tincinvest.com

Over Jan De Nul Group

Jan De Nul Group is een wereldwijd opererend familiebedrijf dat complexe uitdagingen van onze hedendaagse samenleving oplost. Onze getalenteerde mensen ontwikkelen duurzame oplossingen die bijdragen tot de energietransitie en de toekomst van de volgende generatie veiligstellen.

Onze deskundigheid berust op vijf hoofdactiviteiten: offshore energie, bagger- en maritieme bouwwerken, civiele bouwwerken, milieuactiviteiten en projectontwikkeling. We maken de productie van offshore energie mogelijk en houden waterwegen op diepte. We bouwen nieuwe havens en creëren extra land. We realiseren complexe infrastructuurwerken en zetten elk type gebouw neer. We bestrijden vervuiling in welke vorm dan ook. Van ontwerp en engineering tot uitvoering en onderhoud, wij “ontzorgen” onze opdrachtgevers met totaaloplossingen die één, meerdere of zelfs alle activiteiten combineren. www.jandenul.com

Heleen Schellinck, perscontact

T +352 39 89 11 | +32 471 34 24 77 – press@jandenul.com

Over EEG Group