from TINC (EBR:TINC)

TINC verhoogt haar belang in Yally met een nieuwe kapitaalinjectie

Antwerpen, 17 oktober 2023, 18h00 CET                                                                        Gereglementeerde informatie

TINC, de infrastructuurinvesteerder genoteerd op Euronext Brussel, en TDP, de infrastructuur jointventure tussen Belfius en Gimv, verdubbelen het kapitaal van Yally tot € 60 miljoen, en dit in antwoord op de groeiende vraag naar kwalitatieve huurwoningen.

In september 2022 heeft TINC de lancering van Yally aangekondigd. Yally, wat staat voor "Your Ally" of uw bondgenoot, heeft als missie om betaalbare en energiezuinige huurwoningen toegankelijk te maken voor een breed publiek. Door het renoveren van bestaande woningen en deze te voorzien van slimme technologieën, biedt Yally niet alleen comfortabele huisvesting maar ook energiebesparingen voor haar huurders. Yally kocht ondertussen al verschillende panden doorheen Vlaanderen en heeft zo reeds een honderdtal wooneenheden in haar portefeuille.

Het afgelopen jaar heeft Yally geïnvesteerd in de uitbouw van haar team en organisatie, waardoor het nu mogelijk is om panden vlot te verwerven en energetisch te renoveren. Naast de renovaties richt Yally zich ook op dienstverlening aan haar huurders. Yally heeft een innovatief AI-platform ontwikkeld om huurders een zorgeloze ervaring te bieden. Dit platform biedt niet alleen antwoord op vragen van huurders maar ondersteunt ook onderhoudstechnici en vaklui, waardoor efficiëntie en gemak centraal staan in de huurervaring.

Ongeveer een jaar geleden stond TINC als mede-initiatiefnemer aan de wieg van Yally. Yally biedt op een innovatieve manier een antwoord op maatschappelijke uitdagingen rond huisvesting en is actief in een grote markt met veel groeipotentieel. Met de bijkomende kapitaaltoezegging beschikt Yally nu over € 60 miljoen vuurkracht om haar ambitie waar te maken als katalysator voor een rendabele kwaliteitsinjectie in de residentiële huurmarkt. Voor TINC past dit naadloos binnen onze investeringsstrategie met selectief vastgoed als één van de 4 pijlers in onze portefeuille”, zegt Manu Vandenbulcke, CEO van TINC.

Met de bijkomende kapitaalsinjectie is Yally klaar om verder te groeien en haar ambitie waar te maken om de residentiële huurmarkt te transformeren. De aandeelhouders van Yally staan in een volgende stap open om nieuwe aandeelhouders te verwelkomen die de ambitie delen om op een relevante en rendabele manier bij te dragen aan de kwaliteitsinjectie van de residentiële huurmarkt.

Voor TINC is dit een bijkomende investeringstoezegging van circa 28 miljoen euro waarbij haar belang in Yally verhoogt tot 66,67%. TINC zal deze investering naar verwachting in de periode 2023-2025 financieren met beschikbare kasmiddelen en kredietlijnen.

Voor aanvullende informatie, zie het gepubliceerdepersbericht van Yally.

De kapitaalverhoging gebeurt samen met mede-aandeelhouder TDP NV, een verbonden partij van TINC. TDP NV is met name de moedervennootschap van TINC Manager, de enige bestuurder van TINC. De verrichting werd bijgevolg onderworpen aan de beoordeling door een comité van onafhankelijke bestuurders zoals voorgeschreven door art. 7:116 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.

De verrichting betreft een kapitaalverhoging van in totaal € 30,75 miljoen waarop door TINC wordt ingeschreven voor een bedrag van € 28,3 miljoen en door TDP voor het resterende gedeelte. De aandelen worden onderschreven aan fractiewaarde. Door de kapitaalverhoging verwerft TINC een meerderheidspositie in Yally.

Het comité van onafhankelijke bestuurders, bijgestaan door een juridisch adviseur, heeft op 12 oktober ll. een schriftelijk en gemotiveerd advies uitgebracht aan de raad van toezicht van TINC Manager, enige bestuurder van TINC. Het comité concludeert in haar advies dat de beoogde verrichting niet nadelig is voor TINC en in lijn is met het beleid van TINC, en specifiek past binnen de investeringstak ‘Selectief Vastgoed’. Het comité is verder van oordeel dat het onwaarschijnlijk is dat de verrichtingen zouden leiden tot nadelen voor TINC die niet in verhouding staan tot de voordelen die TINC zou (kunnen) genieten ten gevolge van de voorgenomen verrichting.

Op basis van het advies van het comité van onafhankelijke bestuurders heeft de raad van toezicht in zijn hoedanigheid van enige bestuurder van TINC  de verrichting vervolgens goedgekeurd.

Tenslotte oordeelde de commissaris (EY Bedrijfsrevisoren) van TINC: “Op basis van de door ons uitgevoerde werkzaamheden, (i) hebben wij vastgesteld dat het besluit, zoals opgenomen in de notulen van de Raad van toezicht, overeenstemt met het besluit van het advies van de onafhankelijke bestuurders; (ii) hebben wij vastgesteld dat de notulen van de Raad van toezicht en het advies van de onafhankelijke bestuurders, opgesteld werden in overeenstemming met de vereisten van artikel 7:116 van het WVV; en (iii) is er niets onder onze aandacht gekomen dat ons ertoe aanzet van mening te zijn dat de boekhoudkundige en financiële gegevens, opgenomen in de notulen van de Raad van toezicht en in het advies van de onafhankelijke bestuurders, materieel van belang zijnde inconsistenties zouden inhouden in vergelijking met de informatie waarover wij beschikken in het kader van onze opdracht.”

Over Yally

Yally is een initiatief van de beursgenoteerde investeerder TINC en TDP, de infrastructuur jointventure tussen Belfius en de beursgenoteerde investeringsmaatschappij Gimv. Yally koopt woningen in België, maakt deze energiezuiniger en toekomstbestendig. Als huisbaas van de toekomst zet Yally maximaal in op het comfort en de verlaging van de totale woonkost van de huurder door de integratie van slimme technieken in de woningen, het verlagen van de energiefactuur en een all-in service via het online portaal MijnYally.be (www.yally.be).

Over TDP

In 2007 opgericht als een joint venture van Belfius en Gimv - is een ontwikkelaar van en investeerder in een brede waaier aan infrastructuur en aanverwante activa zoals selectief vastgoed.  Het investeringsbeleid van TDP is ingebed in een aantal ingrijpende maatschappelijke evoluties. Deze omvatten de ambitie om betere publieke infrastructuur te realiseren ("Building Back Better"), de overgang naar een koolstofarme samenleving, de digitalisering van de maatschappij en de groeiende aandacht voor zorg en welzijn. Deze evoluties vormen voor TDP het kader voor investeringen in publieke infrastructuur, energie infrastructuur, digitale infrastructuur en selectief vastgoed.

Contact:

Manu Vandenbulcke, CEO TINC

T +32 3 290 21 73 – manu.vandenbulcke@tincinvest.com

Filip Audenaert, CFO TINC

T +32 3 290 21 73 – filip.audenaert@tincinvest.com

Over TINC

TINC is een beursgenoteerde investeringsmaatschappij die duurzame waarde wil creëren door te investeren in de infrastructuur voor de wereld van morgen. TINC participeert in bedrijven die actief zijn in het realiseren en uitbaten van infrastructuur en houdt een gediversifieerde portefeuille aan van participaties in focusgebieden zoals publieke infrastructuur, energie infrastructuur, digitale infrastructuur en selectief vastgoed en dit in België, Nederland en Ierland.  Bezoek onze website voor meer informatie: www.tincinvest.com

See all TINC news